Керівник офісу президента Андрій Єрмак під час свого візиту до Сполучених Штатів оголосив про можливе відкриття одного з аеропортів України для цивільних польотів
- Посилання скопійованоlink copied
Під час поїздки до США та свого виступу в Інституті Хадсона керівник офісу президента Андрій Єрмак анонсував можливе відкриття одного з аеропортів України для цивільних польотів, йдеться у матеріалі BBC.
В контексті промови Єрмак висловив оптимізм стосовно майбутнього заходу. Він наголосив на необхідності посилення захисту українського неба, особливо у зв’язку з прогнозовано складною зимою для країни та потенційною загрозою від росії.
“Посилення систем протиповітряної оборони стане запорукою нашого відновлення. Це ключовий аспект для відновлення України. Ми вже працюємо над цим разом з нашими партнерами, і це свідчить про те, що ми переживаємо переломний момент у війні. Наступний рік буде вирішальним у цьому плані”, – зазначив Єрмак.
Відкриття аеропорту в Україні: чи можливо під час війни
Єрмак не вказав конкретних термінів для відкриття аеропорту. Однак він наголосив на відновлення цивільної авіації до завершення війни.
Як відомо, питання щодо відновлення польотів цивільної авіації, призупинених з 24 лютого 2022 року, активно обговорювалося в Україні влітку 2023 року. Було розглянуто ідеї щодо відкриття аеропортів у Києві, Львові, Одесі та Ужгороді, але конкретних рішень і дій не прийнято.
Зокрема у липні 2023 року делегація європейської авіакомпанії Ryanair відвідала Київ, не лише для розвідки ситуації в умовах триваючої війни, але й для представлення плану відновлення авіаційної діяльності в Україні.
Генеральний директор Ryanair Майкл О’Лірі в інтерв’ю “Інтерфакс-Україна” надав два можливих варіанти для відновлення польотів. Перший передбачав відновлення авіасполучення одразу після завершення війни, а другий – більш реалістичний, з варіантами відновлення невеликої кількості рейсів до кінця року.
Під час переговорів з міністром інфраструктури Олександром Кубраковим та представниками аеропортів Борисполя, Львова та Одеси, а також керівництво Ryanair представили план відновлення авіаційної діяльності в Україні.
Згідно з цим планом, Ryanair зобов’язався забезпечити 5 мільйонів пасажирських місць на своїх літаках в Україні протягом першого року, якщо Європейське агентство авіаційної безпеки (EASA) надасть дозвіл на відновлення польотів при наявності конкурентоспроможних вартостей в аеропортах.
Міністр Кубраков відреагував досить обережно, зауваживши, що відновлення польотів можливе лише за умови безпеки.
Зауважимо, що попередні заяви Ryanair стосовно відновлення польотів в Україні викликали обережну реакцію уряду. Зокрема, позиція Міністерства інфраструктури полягала в тому, що відновлення польотів буде можливим тільки при наявності безпекових умов, без конкретних термінів.
Майкл О’Лірі пояснив, що для отримання дозволу на відновлення польотів в Україні необхідно мати позитивний висновок EASA, і, за його словами, українська сторона вже веде відповідні переговори. Водночас він наголосив, що позитивне рішення EASA є ключовим моментом для відкриття можливості здійснювати польоти в Україну.
Насправді досі не було конкретних сигналів від EASA щодо можливості відновлення польотів в Україні. Таким чином, навіть у випадку самостійного відкриття повітряного простору України, це не дозволить авіаперевізникам негайно розпочати польоти через можливі порушення європейських стандартів.
Зазначимо, що EASA рекомендує європейським операторам уникати польотів в українському повітряному просторі та його навколо, оскільки Україна є активною зоною конфлікту, де цивільний авіаційний рух заборонений.
За словами представника Ryanair, ізраїльський досвід служить прикладом можливості здійснювати польоти під час воєнних дій.
Наразі здійснювати комерційні операції в Україні вважається неможливим з точки зору EASA, навіть якщо Україна самостійно відкриє повітря.
Як реагують українські військові на можливе відновлення авіасполучень?
Речник Повітряних сил, Юрій Ігнат, підкреслив, що в умовах війни будь-яка точка країни може стати об’єктом ракетних атак та дронів.
Українські авіаексперти також висловили свої сумніви щодо порівняння ситуації в Україні з Ізраїлем. Вони зауважили, що Ізраїль має спеціальну систему “залізного купола”, яка може взаємодіяти в реальному часі з багатьма цілями, проте ці цілі, як правило, є менш потужними. Україна має інші масштаби та складнощі в області безпеки.
Один із варіантів, який розглядали експерти, це можливе відкриття для цивільних літаків аеропорту в Ужгороді, розташованому прикордонному зі Словаччиною. Проте, вони наголошували на технологічних обмеженнях цього аеропорту, які можуть ускладнити прийом літаків більшості європейських авіакомпаній.
Крім того, перебудова його під великі літаки викликає труднощі, оскільки вимагає зносу частини житлових будинків.
Крім того, експерти вкотре наголосили на небезпеку на заході України. Ймовірність ракетних ударів зберігається, а отже відновлення цивільних польотів є неприпустимою.
Джерело