У перші дні війни здавалося, що світ закінчує існувати. Але життя триває. І зміни, які відбуваються, впливають на людину. Багато хто виїхав за кордон, дехто повернувся, а хтось і взагалі залишився у охопленому війною домі. І тиждень за тижнем звикав до нових реалій. За час війни люди навчились виходити з будь якої ситуації, вирішувати складні питання та жити заново. У когось народжувались діти, хтось купляв майно. В тому числі – автівки. А це нове надбання необхідно реєструвати.
Алгоритм дій при реєстрації
Під час воєнного стану, зокрема на Донеччині, оформити якусь державну послугу вкрай важко. Певний час це було взагалі неможливо. Потім запрацювала програма «Дія», згодом держава доповнила список функцій та послуг цього застосунку, і це стало зручно. Наразі ми через «Дію» можемо зробити багато речей. Але як саме? До нас звернулись мешканці Краматорська за роз’ясненням, як поставити авто на облік під час воєнного стану.
Частково це можна зробити віддалено: через сайт Регіонального сервісного центру МВС (ark.hsc.gov.ua). Тут можна замовити талончики на відвідування потрібних фахівців у зручний для вас час. До речі, на контрольованій нашими території Донецької області майже все сервісні центри працюють за звичним графіком.
Талонів має бути два. Перший – до експерта для перевірки VIN-коду. Хочу зауважити, що ця процедура не є обов’язковою. Але є ризик, і чималий, що ваша нова покупка, яка коштує солідних грошей, може перебувати у розшуку. У неї може бути стертий або перебитий основний код. І коли вас зупинить патрульна поліція і перевірить усі дані, авто можуть вилучити на штрафмайданчик до з’ясування питань. А це може затягнутись на дуже великий час, на який ви залишитесь без автомобіля, та ще й витратите гроші на адвоката або юриста, щоб повернути своє майно. Тому я раджу відразу оплатити послуги експерта та насолоджуватись поїздкою у своєму автомобілі.
Другий талончик – це основний, для постановки або зняття автомобіля з обліку. Далі все просто: адміністратор сервісного центру проводить дії з оформлення договору купівлі-продажу, перевіряє ваші дані у реєстрах боржників, видає квитанцію на оплату послуг. Найголовніше у цій процедурі – це вибір номерів для авто. Є номери безкоштовні, є ті, які можливо купити або замовити. Хочу підкреслити, що у безкоштовних номерах є дуже гарні цифрові знаки. Головне – бажання та розуміння, чого ви прагнете. Також номери для авто можна відразу забронювати на сайті сервісного центру МВС, або подивитися, скільки вони коштують. Відразу вам роздруковують новий технічний паспорт на авто – і все, наші вітання: авто ваше.
Якщо записатися через сайт нема можливості чи бажання, можна приїхати до сервісного центру та самостійно взяти талон для постановки автомобіля на облік. Через термінал ви також вибираєте два талони та зручний для вас час. Всі інші дії – за вищеописаним сценарієм: експерт, адміністратор, номери, техпаспорт та вітання.
Війна вносить корективи
Але зараз, у воєнний час, є багато підводних каменів з якими по факту стикається власник авто при постановки автомобіля на облік, особливо у прифронтових містах. Наприклад: ви отримали талон через електронну чергу, приїхали за призначеним часом, а тут повітряна тривога. Вас, звісно, люб’язно просять покинути приміщення. І ваш талончик прогоряє… Так само він марнується, якщо ви особисто приїхали та отримали талон у терміналі.
Наша редакція радить вам відразу записуватись на різні часи прийому. Наприклад взяти талон на ранок та вечір або на обід. Тоді є певний шанс на те, що ви одним днем таки поставите машину на облік.
Поспілкувались з водієм Владиславом. Він розповів свою історію постановки авто на облік. «Перший день була масштабна повітряна тривога. Ми простояли цілий день, і надвечір поїхали додому ні з чим. Другий день: ми взяли талончики, встигли пройти експерта і почалась повітряна тривога, наш талончик до адміністратора згорів. Третій день – масштабна повітряна тривога. Четвертий – тільки-но сіли до адміністратора, знов тривога, поїхали додому… На п’ятий ми приїхали, узяли одразу три талони і почали чекати чергу. Не повірите: пройшли лише по третьому талону!»
Старе і нове у автореєстрації
Постановка авто на облік у прифронтових містах – це той іще квест. Але він є обов’язковим для усіх власників нових автівок. Хоча воєнні дії в країні продовжуються, українці не перестали купувати та продавати автомобілі. Однак на сьогодні обов'язкова реєстрація здійснюється лише у двох випадках: при купівлі нового авто та при імпорті нового чи вживаного транспорту.
Якщо ж здійснюється купівля/продаж автомобіля, який уже був зареєстрований у нашій країні та має український номерний знак, то необов'язково дотримуватися зобов'язань із перереєстрації в 10-денний термін, як це було раніше. Навіть попри те, що деякі сервісні центри вже почали працювати та приймають заяви громадян. Відповідно до останніх оновлень, власник повинен зареєструвати автомобіль протягом 90 днів після закінчення дії воєнного стану.
Для реєстрації автомобіля, який був привезений із-за кордону, власнику потрібно надати:
акт огляду транспортного засобу та декларацію; власний український паспорт чи ID-картку; картку платника податків (ідентифікаційний код); документи, що підтверджують право власності на транспортний засіб; сертифікати відповідності екостандартам та нормам безпеки.
Продаж транспортних засобів без перетину ними державного кордону України можливий у вигляді оформлення доручення. Відповідно до постанови КМУ №1145 від 08.10.2022, документ передбачає внесення відомостей про фактичного користувача автомобіля до Єдиного державного реєстру транспортних засобів. Підставою є заява, яка визначає нового власника автомобіля. Відповідно до законодавства, термін дії довіреності становить 3 роки, проте сторони можуть встановлювати його на власний розсуд.
З 14 грудня 2022 року була змінена процедура реєстрації та перереєстрації транспортних засобів. Раніше власнику автомобіля разом із покупцем було необхідно відвідати територіальний сервісний центр. Потім потрібно було звернутися до спеціаліста експертної служби МВС, щоб переконатися, що продається саме той автомобіль, на який подано документи. Після цього продавець та покупець знову поверталися до сервісного центру та завершували оформлення угоди.
Новий підхід дає більше свободи під час виконання реєстраційних процедур. Тепер після отримання експертного висновку він залишатиметься дійсним протягом 10 днів. Це дозволить покупцеві та продавцю за бажанням завершити оформлення документів на автомобіль у день отримання висновку або пізніше в передбачений законом період. При цьому сторони можуть звернутися до будь-якого ЦНАПу.
Нова реєстраційна процедура є найзручнішою для покупця. Раніше він змушений був витрачати більше часу через потребу чекати на оформлення всіх необхідних документів. Тепер, оскільки обов'язок отримання висновку експертної служби МВС лежить на продавцеві, процедура для покупця буде значно швидшою.
Експертний огляд не проводиться в разі: реєстрації нового транспортного засобу; перереєстрації через зміну найменування власника або місця його проживання; зняття з обліку; перереєстрації у зв'язку з переобладнанням для роботи на альтернативному рідкому паливі чи газі; заміни чи відновлення реєстраційного свідоцтва.
Крім того, Головний сервісний центр планує запустити процедуру онлайн-переоформлення транспортних засобів, що дозволить надавати громадянам деякі послуги дистанційно. Власники можуть обмежуватись отриманням техпаспорту в електронній формі, однак і видача пластику теж буде доступною. Після оновлення процедура стане ще зручнішою. Наприклад, фактичному автовласнику, на якого зареєстровано машину, можна буде не повертатись із-за кордону для того, щоб її продати.
Анна Старцева
Здійснено за підтримки Асоціації «Незалежні регіональні видавці України» в рамках реалізації проєкту «Хаб підтримки регіональних медіа».
Погляди авторів не обов'язково збігаються з офіційною позицією партнерів.
Ілюстративні фото з відкритих джерел