Роман Мрочко (ліворуч) та Олександр Прокудін (праворуч)
Президент України Володимир Зеленський відповів на петицію про звільнення Начальника Херсонської МВА Романа Мрочка та Херсонської ОВА Олександра Прокудіна.
Про це можна дізнатись з сайту електронних петицій.
Петицію створили 15 травня 2023 року. Авторка — Грищенкова Юлія Дмитрівна. Авторка у петиції порушила низку питань, які на її думку не вирішують очільники адміністрацій, але мали б. Наприклад: «Замість того, щоб вирішувати безпекові та гуманітарні питання міста Херсон та області, голова Херсонської ОВА Олександр Прокудін та начальник Херсонської МВА Роман Мрочко, займаються задоволенням власних інтересів. Обласна та міська військові адміністрації за три місяці від дня призначення так і не змогли забезпечити містян захисними спорудами належної якості та у необхідній кількості. А місце розташування деяких захисних споруд просто викликає збентеження та щире нерозуміння».
Також авторка зазначає, що «найбільше занепокоєння та подив викликають кадрові призначення у складі керівної ланки обласної та міської військових адміністрацій. Замість ініціативних прогресивних працівників, які справді могли б допомогти у вирішенні низки актуальних невідкладних питань, до управління міським господарством були залучені дуже контроверсійні особи з кримінальним шлейфом.
Ще одним показовим індикатором роботи цієї адміністрації стали безкінечні черги за гуманітаркою. З цим дуже небезпечним явищем у прифронтовому місті владі не вдалося нічого зробити, але і спроб таких не виникало».
12 вересня 2023 року Президент України Володимир Зеленський відповів на петицію:
«Відповідно до статті 40 Конституції України та статті 23-1 Закону України «Про звернення громадян» мною розглянуто електронну петицію № 22/192720-еп «Про розгляд питання щодо звільнення Олександра Прокудіна з посади Голови Херсонської ОВА та Романа Мрочка з посади начальника МВА».
Статтею 19 Конституції України встановлено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини першої статті 4 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» (далі – Закон) на територіях, на яких введено воєнний стан, для забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення разом із військовим командуванням запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, оборони, цивільного захисту, громадської безпеки і порядку, захисту критичної інфраструктури, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян можуть утворюватися тимчасові державні органи – військові адміністрації.
Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 68/2022 «Про утворення військових адміністрацій» утворена Херсонська обласна військова адміністрація, у зв’язку з чим Херсонська обласна державна адміністрація набула статусу Херсонської обласної військової адміністрації, а її голова – статусу начальника Херсонської обласної військової адміністрації (стаття 4 Закону).
Указом Президента України від 19 вересня 2022 року № 658/2022 утворена Херсонська міська військова адміністрація Херсонського району Херсонської області.
Військові адміністрації населених пунктів утворюються в межах територій територіальних громад, у яких сільські, селищні, міські ради та/або їхні виконавчі органи, та/або сільські, селищні, міські голови не здійснюють покладені на них Конституцією та законами України повноваження, а також в інших випадках, передбачених цим Законом; військову адміністрацію населеного пункту (населених пунктів) очолює начальник, який призначається на посаду та звільняється з посади Президентом України (частина третя статті 4 Закону).
Слід зазначити, що спрямування, координацію та контроль за діяльністю обласних військових адміністрацій, військових адміністрацій населених пунктів з питань забезпечення оборони, громадської безпеки і порядку, захисту критичної інфраструктури, здійснення заходів правового режиму воєнного стану здійснює Генеральний штаб Збройних Сил України, а з інших питань – Кабінет Міністрів України у межах своїх повноважень (частина сьома статті 4 Закону).
Згідно з частиною четвертою статті 118 Конституції України голови місцевих державних адміністрацій призначаються на посаду та звільняються з посади Президентом України за поданням Кабінету Міністрів України.
Начальники військових адміністрацій населених пунктів призначаються на посаду та звільняються з посади за пропозицією Генерального штабу Збройних Сил України або відповідної обласної державної адміністрації (абзац другий частини третьої статті 4 Закону). Ураховуючи викладене, петицію надіслано до Кабінету Міністрів України».
Отже, питання щодо можливого звільнення Романа Мрочка та Олександра Прокудіна вирішуватиме Кабінет Міністрів України.