Останніми днями літа до херсонців прилетіла новина про те, що Херсонський аеропорт зупиняють. Хто тільки про це не писав і не говорив. Проте достеменної причини, чому закриваються повітряні ворота Херсона, ніхто не називав. На цьому тлі почали з’являтися різні фейки, нібито аеропорт хочуть перепродати, інші казали, що підприємство збанкрутіло.
Журналісти «Першого регіонального» телеканалу вирішили поспілкуватися з керівником КП ХОР «Херсонські авіалінії» Віталієм Кучеруком, щоб розставити усі крапки над «і» – з’ясувати, чого чекати пасажирам, які вже звикли пересуватися комфортним видом транспорту.
Як виявилося, Херсонський аеропорт припинить здійснювати свою господарську діяльність на період із 20 вересня до кінця поточного року. І пов’язано це з масштабною модернізацією злітно-посадкової смуги та установленням сучасних світосигнальної та навігаційної систем.
«Перш за все, хочу заспокоїти всіх, оскільки ми не для того розвивали Херсонський аеропорт, щоб узяти і за мить відмовитися від нього. Все в нас іде за планом. І ці плани – на контролі Офісу Президента, Кабінету Міністрів України, Міністерства інфраструктури. Завдяки програмі «Велике будівництво» ми починаємо реалізувати проєкти, які почали розробляти ще в 2017 році», – розповідає Віталій Кучерук.
Злітно-посадкова смуга (ЗПС) – це годувальниця будь-якого аеропорту. В Херсоні її збудували ще в 1979 році. Звісно, за роки експлуатації її стан не відповідає сучасним вимогам тих авіакомпаній, які мають борти більш потужного класу. Тому зараз як ніколи постало нагальне завдання – оновити ЗПС.
ЗВІДКИ ГРОШІ?
Тепер про те, як усе починалось. 11 червня 2019 року Володимир Зеленський відвідав Херсонщину й, звісно, вперше побачив наш аеропорт. Під час зустрічі з директором аеропорту було поставлене питання його подальшого розвитку.
«Підготуйте презентацію та майстер-план», – сказав Зеленський.
І вже 26.06.2020 року в черговий приїзд Президента Віталій Кучерук презентував проєкт розвиту Херсонського аеропорту. Якщо коротко, мовилося про наступне:
1. Реконструкція злітно-посадкової смуги
У нас ЗПС комбінована: 2 тис. метрів асфальтобетону та 500 метрів – це аеродромні плити, які ми повністю демонтуємо. Будемо робити котлован, укріплювати та вирівнювати два шари смуги та зробимо накатку асфальтобетону по всій довжині. В результаті загальна товщина смуги стане більшою на 23 см. ЗПС буде довшою на 100 метрів і ширшою з укріпленим узбіччями. Зараз в нас смуга нестандартна – 42 метри, а сучасні лайнери потребують 45 метрів. По завершенню робіт ширина ЗПС складатиме 60 метрів. Таким чином, ми збільшуємо спроможність смуги, що дозволить нам приймати від 10 до 15 рейсів на добу та залучати літаки категорії С (до 200 пасажирів на борту) і D (до 350 пасажирів на борту). Це дасть можливість приймати літаки класу Boing 737- 800, 900, 737-300 та Airbus 319, 320, 321, що збільшить пасажиропотік до 500 тис. чол. на рік.
2. Установлення новітньої світлосигнальної системи (ССС)
Ця система надасть можливість для посадки літаків у вечірній і нічний часи за складних метеорологічних умов.
3. Установлення системи точного заходу на посадку (СТЗ)
Це велика допомога пілотам при посадці в складних метеорологічних умовах і забезпечення автоматичного виведення літака на траекторію приземлення.
4. Установлення новітньої навігаційної системи (НС)
Ця система DVOR/DME дозволить повітряним суднам заходити на аеродром і виконувати передпосадкове маневрування.
5. Реконструкція огорожі по периметру території аеропорту
Згідно з законом України «Про Державну програму авіаційної безпеки цивільної авіації», а також вимог Агентства з безпеки польотів Європейського Союзу (EASA), необхідно терміново розпочати встановлення периметрової огорожі. Ця реконструкція певним чином вплине на безпечну складову.
6. Реконструкція аеровокзального комплексу
Така реконструкція дозволить не тільки покращити комфортність пасажирів, а й збільшить пропускну спроможність аеровокзалу до 600 пасажирів на годину.
Таку миттєву реакцію на реалізацію наших проєктів ніхто й не очікував. За результатами цієї поїздки Президент видав доручення прем’єр-міністру № 01-01/577 від 6 липня 2020 року: «Прошу вас забезпечити опрацювання питань щодо можливості виділення коштів із державного бюджету України на проведення поточного ремонту злітно-посадкової смуги аеропорту Херсон». Наприкінці минулого року Офіс Президента Володимира Зеленського, Кабінет Міністрів України внесли суттєві зміни щодо обсягів і фінансування аеропорту до Державної цільової програми розвитку на період до 2023 року. Влада терміново потребувала проєктів. І Херсонський аеропорт був до цього готовий. Адже протягом кількох років колектив потужно працював над розробкою проєктів розвиту, вказаних вище.
Журналіська Елеонора Гуськова бере інтерв’ю у Віталія Кучерука на злітно-посадковій змузі
Віталій Кучерук запевняє, що лише завдяки злагодженій роботі Офісу Президента України, Кабінету Міністрів, Міністерству інфраструктури та Херсонської обласної державної адміністрації, який на той час очолював Юрій Гусєв, а зараз – Сергій Козир, Херсонський аеропорт отримав поштовх до розвитку.
ХТО РЕАЛІЗОВУВАТИМЕ ПРОЄКТ ІЗ МОДЕРНІЗАЦІЇ ХЕРСОНСЬКОГО АЕРПОРТУ?
Безумовно, в читачів виникнуть запитання, а хто ж реалізовуватиме проєкт з модернізації ЗПС, що то за компанія та чи має вона досвід? І чи не перетвориться цей короткостроковий проєкт на довгобуд, який повністю заблокує роботу аеропорту Херсон?
Віталій Кучерук заспокоює:
«Тендер, який оголосила Херсонська обласна державна адміністрація, виграла компанія «Автомагістраль-Південь», яка є лідером українського ринку дорожнього будівництва. Протягом багатьох років вона посідає перше місце в Україні за обсягами робіт і присутня в більшості регіонів. Компанія реалізує наймасштабніші проєкти – будує нові швидкісні магістралі, транспортні розв’язки, мости, гідротехнічні споруди та аеродромні комплекси. В її штаті понад 4 тис працівників і близько 1800 одиниць спецтехніки, власні виробничі бази та асфальтобетонні заводи. В Україні бренд «Автомагістраль-Південь» міцно асоціюється з гарантією високої якості, надійності та найсучаснішими технологіями. Компанія успішно працює й на ринках дорожніх робіт сусідніх країн і вже отримала визнання на міжнародному рівні. Тому будь-які хвилювання є безпідставними. Команда «Автомагістраль-Південь» готова працювати у три зміни, аби встигнути зробити ЗПС до нового 2022 року. Після реконструкції ЗПС нам ще необхідно буде її сертифікувати в Державнії авіаційнії службі України та підключити сучасну світлосигнальну та навігаційну системи».
КОЛИ ВІДІБ’ЮТЬСЯ ДЕРЖАВНІ ІНВЕСТИЦІЇ
Звісно, що серед читачів, знайдеться чимало песимістів, або «диванних критиків», які будуть невдоволені проєктом із модернізації злітно-посадкової смуги в Херсонському аеропорті. На їхню думку, мільйонні витрати краще направити на вирішення соціальних проблем, зокрема бажано підвищити пенсії чи зарплати. Тому автор цієї публікації журналістка Елеонора Гуськова поцікавилася у Віталія Кучерука, коли очікувати дивіденди від модернізованої полоси.
«Авіація давно лежить в основі економічного успіху багатьох країн світу, зокрема польоти допомагають налагоджувати міжнародні торгові та туристичні зв’язки. Тому наявність діючого аеропорту в Херсоні – це не лише про комфорт, це про престиж і можливість розвитку культурних, туристичних і ділових зв’язків із іншими країнами світу. До того ж, збільшення пасажиропотоку позитивно відображається на економіці регіону в цілому. Ми навіть робили прорахунки, скільки один турист залишає коштів в області. Це в середньому $ 117 за добу. Приміром, три регулярні рейси Авіакомпанії Ryanair за напрямками Краків, Катовіце та Відень за рік перевезуть близько 50 тис пасажирів, які залишать в регіоні понад 800 млн. грн. Адже туристи купують сувеніри, замовляють таксі, бронюють готелі, працюють кафе і ресторани тощо. Навіть наші громадяни, які працюють за кордоном, приїжджають тепер додому через повітряні ворота Херсона, витрачають кошти в нашому регіоні», – зазначив Віталій Кучерук.
Також він додав, що жодний приватний інвестор чи концесіонер не фінансував би такі інфраструктурні проєкти, тому що окупити в короткостроковий термін при пасажиропотоці меншому за 1 млн чоловік просто неможливо.
АВІАКОМПАНІЇ – В ЩОЦІ
Новина про те, що Херсонський аеропорт призупиняє свою роботу, шокувала не лише пасажирів, а й авіакомпанії, оскільки їм терміново довелося коригувати графіки польотів і переносити їх до сусідніх аеропортів Миколаїва, Одеси чи Запоріжжя. Віталій Кучерук розповідає, що деякі авіакомпанії вимагали навіть компенсацію в Херсонського аеропорту за втрачені можливості, адже вони вклали чимало коштів у «розкрутку» рейсів, які доводиться закривати не за їх вини.
Як зазначив Віталій Кучерук:
«Із двох зол обирають менше! За всіх часів на першому місці була безпека пасажирів, тому ми обрали реконструкцію смуги. Щороку ми витрачали 2-5 млн грн власних коштів на поточний ремонт. Це безкінечний процес. До того ж, технічна спроможність смуги обмежена. Ми свідомо не збільшували кількість рейсів, тому що покриття не витримає. А це життя наших людей! Я впевнений, що коли авіакомпанії побачать нашу модернізовану ЗПС, вони до нас повернуться та їм приємно буде з нами співпрацювати. Як тільки ми дізналися, що Президент Володимир Зеленський включив Херсонський аеропорт до переліку аеропортів, які отримають державне фінансування, а таких лише шість (у Вінниці, Дніпрі, Одесі, Рівному і Закарпатті), ми одразу попередили наших авіапартнерів. Нам потрібно якнайшвидше розпочинати будівельні роботи, оскільки один день вересня – це десять днів листопада. Не можна, щоб погода стала нам на заваді».
ЯК МЕД, ТАК І ЛОЖКУ, АБО ГРАНДІОЗНІ ПЛАНИ КУЧЕРУКА
Діючий термінал Херсонського аеропорту на теперішній час має замалий зал вильоту. Наприклад, якщо треба з аеропорту відправити одночасно літаки, як «Boing-737-800» (189 пасажирів), Airbus «A-319»(124 пасажирів), то в наших умовах це не можливо. Не може зал вильоту вмістити таку кількість людей.
Не для кого не секрет, що всі літають і відчувають цей дискомфорт на собі. Тому постала потреба в реконструкції залу вильоту, що на другому поверсі. Звідти відкривається гарний панорамний вигляд на ЗПС, і пасажири із задоволенням за кавою або келихом шампанського зможуть згаяти час в очікуванні рейсу.
«Проєкт і експертиза є. Оновлення залу вильоту надасть спроможність забезпечити прийом 600 насажирів на добу. Та коли Херсонська область стане розкрученим регіоном і підвищиться його туристична привабливість, постане потреба у новому терміналі, який базуватиметься праворуч від діючого аеровокзалу» – додає Віталій Кучерук.
Але на цьому плани директора Херсонського аеропорту не закінчуються. Його стратегічна мета – приймати до 1 млн пасажирів на рік, а для цього необхідно мати базову авіакомпанію.
«Ми вже провели перемовини з трьома авіакомпаніями. Що таке домашня авіакомпанія? Це коли літак базується в нас. Тоді за добу він здійснює до 6 рейсів. Приміром, зранку полетів за рейсом Херсон- Мілан-Херсон, потім Херсон-Варшава-Херсон, далі Херсон- Будапешт-Херсон тощо. Таким чином, ми зможемо набирати більшу кількість подорожуючих… 500 тис, 600 тис… 1 млн пасажирів», – зазначає директор.
Наступна ідея пана Кучерука – зробити Херсонщину авіаційною. Він вважає, що для цього є всі передумови – успішно діє комунальний заклад «Обласний авіаційно-технічний спортивний клуб» (ОТСК) Херсонської облради, який очолює фанат своєї справи Сергій Оначенко. В авіаклубі в позашкільний час до 300 дітей займаються авіамоделюванням, практикуються у авіа керуванні на тренажерах АН-2, ЯК-52 і займаються парашутною справою. За словами Віталія Петровича, Херсонський аеропорт і ОТСК уже підписали меморандуми про співпрацю з таким навчальним закладом, як Національний авіаційний університет (НАУ).
Але й на цьому грандіозні плани у Віталія Кучерука не завершуються. З наступного року є всі шанси запустити Льотну школу для тих, кому водійських прав замало й хто мріє навчитися керувати власним літаком.
Також великі амбіції у Віталія Кучерука щодо злітно-посадкового майданчика (ЗПМ) «Скадовськ».
ЗПМ «Скадовськ» – це складова частина авіаційного комплексу Херсонщини та цілісного майнового комплексу КП ХОР «Херсонські авіалінії», що внесе значний вклад у розвиток туризму в регіоні.
ЗПМ «Скадовськ» на сьогоднішній день перебуває в критичному стані та потребує реконструкції. Ми відпрацювали майстер-план реконструкції та в подальшому експлуатації цього льотного об’єкту.
Реконструкції потребують злітно-посадкова смуга (ЗПС), світлосигнальна-система (ССС), периметрова огорожа та будівництво нового терміналу з легких конструкцій.
Також розроблена дорожню карта поступових дій щодо втілення цього проєкту. Вже зроблено немало кроків із реалізації, але ще дуже багато треба зробити для втілення цього проєкту.
Що будемо мати після введення в експлуатацію ЗПМ «Скадовськ»?
1. Пасажирські перевезення. Планується за період весняно-літньої навігації понад 100 рейсів так званої малої авіації.
2. Авіаекскурсії.
3. Стрибки з парашутом і змагання як на всеукраїнському, так і міжнародному рівнях.
4. Розміщення суден малої авіації та базування сільськогосподарської та бізнесавіації.
5. Авіашоу, фестивалі та спортивні змагання авіапідприємств України (в 2019 р. в Скадовську команда КП ХОР «Херсонські авіалінії» стала переможцем в спартакіаді серед авіапідприємств).
6. Ангар з ремонту авіатехніки.
Також на території цього авіаційного комплексу будуть збудовані авіаційний музей, ресторан, готель, SPA – комплекс та інше.
Що й говорити, на досить високий рівень підніме реалізація цього проєкту як сам Скадовський район, так і всю Херсонську область.
Джерело: Перший регіональний