Автор: Олександр Бугаєв.
До редакції «Пильного погляду» звернувся житель Кам’янського Юрій Олександрович і розповів, яка неприємність (або прикра помилка) відбулася з ним. Він помилково перерахував місячний платіж за квартиру – 460 гривень – не в ту компанію, і ось уже майже два роки, кожен місяць, отримує платіжки з боргом за квартиру – тими самими 460 гривнями. Чоловік написав заяву з проханням перерахувати помилково сплачені ним гроші на іншу компанію, але, як виявилося, це не так просто…
Вічний боржник
Нагадаємо, що раніше за квартиру та інші комунальні послуги жителі Кам’янського сплачували “Управляючій компанії” (УКОЖХ), яку потім усунули від обслуговування житлового фонду за незадовільну роботу та передали її обов’язки КП «Добробут». У перший місяць після відсторонення “Управляючої компанії”, через плутанину з рахунками, багато городян випадково заплатили за «комуналку» саме цій компанії, а не в КП «Добробут», як було потрібно. У тому числі і Юрій Олександрович – він заплатив на рахунок УКОЖХ за квартиру 460 гривень 27 копійок. Наступного місяця він вже зробив платіж, куди потрібно, на рахунок КП «Добробут». Юрій Олександрович сподівався, що ті 460 гривень, які він помилково заплатив в “Управляючу компанію”, автоматично переведуть на рахунок новому обслуговувачу. Даремно, як виявилося, сподівався… Кожен наступний місяць, отримуючи платіжки за комуналку від КП “Добробут”, він знаходив в них борг за квартплату – ті самі 460 гривень.
Так тривало майже рік. Нарешті Юрію Олександровичу набридло місяць в місяць справно платити за квартиру, і при цьому постійно залишатися боржником. Він подзвонив в абонвідділ «Добробуту», пояснив ситуацію і поцікавився, як її вирішити. В абонвідділі його заспокоїли: таких як він, які не на той рахунок сплатили, у місті багато, не він перший дзвонить з цього приводу. Для розв’язання питання йому порадили прийти до ЦНАПу, за місцем проживання, та написати заяву.
Юрій Олександрович послухався, прийшов і написав в заяві приблизно таке: «Прошу перевести сплачені мною гроші 460 гривень з “Управляючої компанії” на КП «Добробут»».
Заяву зареєстрували. Причому, судячи з реєстраційного номеру, таких, як Юрій Олександрович, на той момент було майже 800 осіб – і це лише ті, хто написав заяви. Після чого йому пообіцяли, що протягом 3-4 місяців питання з його боргом буде позитивно вирішено.
З того часу минуло понад рок – і нічого не змінилось. Юрій Олександрович, як і раніше, продовжує отримувати платіжки з горезвісними 460 гривнями боргу. Днями він знову зателефонував до абонвідділу «Добробуту» і поцікавився, коли ж вирішиться питання з боргом.
Йому відповіли, що питання не вирішується, бо керівництво “Управляючої компанії” не повертає «Добробуту» гроші. А підприємство ні вплинути на них, ні змусити заплатити – не може.
«Що мені робити в цій ситуації? – запитує Юрій Олександрович. – Продовжувати милуватися цифрами неіснуючого боргу у платіжці? Чи плюнути та заплатити? Але ж з якої радості я потрібен платити двічі?»
Нічого платити не потрібно
За коментарем цієї ситуації редакція “ПП” звернулась до юриста Ігоря Ворона.
Ігор Ворон
«Споживач виконав свій обов’язок щодо оплати комунальної послуги, він не винен у тому, що змінився виконавець послуги, – каже юрист. – Тому нічого більше «Добробуту» платити не треба. А борг – не визнавати. Обов’язково написати в «Добробут» заяву-вимогу про проведення перерахунку та списання заборгованості зі свого особового рахунку за квартиру».
За словами І.Ворона, за відсутності завчасного та точного інформування (тобто кожного свого споживача) про заміну виконавця та правила проведення платежів у перехідний період винні обидва підприємства, а не лише УКОЖХ. Тому і виправляти помилку, що виникла з оплатою платежу не на той рахунок, повинні обидва: УКОЖХ зобов’язана повернути й перерахувати всі такі платежі «Добробуту», а «Добробут» провести ревізію таких особових рахунків, зробити необхідний перерахунок і списати ці віртуальні борги.
Про те, що у «Добробуті» в неповерненні грошей звинувачують “Управляючу компанію” та кажуть, що не можуть на неї вплинути, за думкою юриста, м’яко кажучи, не відповідає дійсності.
“Насправді «Добробут» може і повинен з метою захисту своїх матеріальних інтересів спочатку пред’явити претензію щодо цих сум колишньому виконавцю, а потім звернутися до господарського суду з позовом про стягнення неправомірно привласнених грошей за послуги, які підприємство не надавало. Не хочуть в “Управляючій компанії” все повернути – суд змусить».
Хай люди самі звертаються до суду
Дмитро Губський, директор Департаменту ЖКХ міськради, порадив усім постраждалим самим звернутися з позовом до суду на “Управляючу компанію”, а не чекати, поки це зробить КП «Добробут».
За його словами, УКОЖХ зараз знаходиться у стадії банкрутства, нею керує управитель, призначений Господарчим судом Дніпра. І доки компанія не розрахується з усіма своїми боргами, не виконає всі свої зобов’язання, забрати в неї гроші юридично неможливо.
Дмитро Губський
«Звичайно, КП «Добробут» зацікавлене в тому, щоб стягнути з УКОЖХ гроші, тим більше, що там чимала сума, – каже Д.Губський. – І юристи кампанії працюють над цим питанням. Але як скоро воно вирішиться – невідомо. А міська влада ні вплинути, ні прискорити цей процес не може. Тому я раджу людям, особливо тим, хто заплатив великі суми (більш як 100 гривень): щоб пришвидшити процес, краще самим звертатися до судів. Бо КП «Добробут» подати позов до суду за конкретну людину не може. Підприємство – не власник цих грошей, воно таке ж потерпіле, як всі ці люди».
За словами директора Департаменту, платити судові витрати людям не доведеться. Варто лише написати у позовній заяві, що вони просять звільнити їх від сплати судового збору. А допоможуть їм у цьому у Центрі з надання безкоштовної правової допомоги, який знаходиться на вулиці Героїв Рятувальників (колишня Москворецька). Їхні юристи проконсультують і допоможуть оформити позов до суду.
Споживачеві не цікаво, має можливість «Добробут» забрати гроші чи ні…
Юрист Ігор Ворон не згоден з директором Департаменту ЖКХ. Він вважає, що споживачеві не важливо, може КП «Добробут» забрати в УКОЖХ гроші, чи ні. Це не його проблеми. А от пораду звернутися постраждалим до юристів безоплатної правової допомоги, вважає слушною.
«Звернення до суду на платній основі буде коштувати людям у 10 разів дорожче самого боргу, – каже Ігор Ворон. – Тому пораду директора ЖКХ звернутися постраждалим до юристів Центру безоплатної правової допомоги я вважаю слушною, – каже І.Ворон. Я теж раджу їм це зробити. Вони, безплатно, проконсультують та допоможуть правильно скласти позивну заяву до суду».
Від автора: Одне бентежить – на кого подавати позов? На УКОЖХ, підприємство-банкрут? Питання, схоже, риторичне. Проте іншого виходу в постраждалих поки що немає…